top of page
חיפוש

איך גם לוח מחיק עוזר להתמודד עם קשיי קשב וריכוז?

ישנם כלים רבים שעוזרים לילדים ולמבוגרים להתמודד עם ADHD - קשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות.

איך גם לוח מחיק מגנטי משמש ככלי עזר לילדים ולמבוגרים לשפר את המיומניות הניהוליות ואת יכולות הארגון והלמידה? איך לארגן את סביבת הלמידה לפי המלצות של רופאת ילדים? איך הלוח המחיק הפך לכלי למידה נוח ואפקטיבי? איך לוח תכנון שבועי וחודשי עוזרים להתארגן? איך הלוח המחיק עוזר דווקא לילדים שמשתעממים מהלוח? :)


איך לוח מחיק דווקא עוזר לילדים שלא מצליחים להתרכז בלוח שבכיתה?

אחוז הילדים הסובלים מקשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD) או "רק" קשב וריכוז (ADD) עולה כל שנה.

כל אחד מהילדים ומהמבוגרים הסובלים מבעיות קשב וריכוז חווים את ליקוי הקשב והריכוז באופן שונה ובעוצמות שונות. הורים רבים לא מבינים איך הילדים מתרכזים שעות ב"מסכים", אך משתעממים מול הלוח בכיתה, האותיות קופצות להם, לא מצליחים להתרכז בדברי המורה ובזום הם "מתפזרים".

כך לעיתים נוצר קשר בין קשיי קשב וריכוז, ירידה בלימודם ואפילו פגיעה בקשרים חברתיים ובדימוי העצמי.


הלוח המחיק כמובן לא יכול לפתור את כל הקשיים, ולא מחליף במידת הצורך לתמיכה תרופתית ורגשית.


אבל...

הלוח המחיק יכול להוות כלי למידה המשפר את חווית הלמידה. הכתיבה, המחיקה, השירבוט והמיגנוט של התוכן הנלמד בצורה רב-ערוצית מגוונים את חווית הלמידה ועוזרים להפנמה ולזיכרון של המידע.


אותו לוח מחיק גדול, "משעמם ומאיים" בכיתה יכול להפוך לאישי ומעורר השראה בבית ובחדר הילדים.


איך מומלץ לארגן את סביבת הלמידה של הילדים?


ילדים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז סובלים מ"רעשים" מתמידים ומהסחות דעת בלתי פוסקות. חשוב שנארגן להם סביבת למידה מסודרת בחדר הילדים או בפינה קבועה בבית שתהיה "נקיה" מפיתויים שיסיחו את דעתם.

3 המלצות שנתנו ע"י רופאת ילדים באיבחון קשב וריכוז

  • שולחן גדול ומואר להכנת שיעורי הבית ללא "פיתויים" שעלולים להסיח את דעתם של הילדים.

  • מיקום קבוע, ידוע ומסודר של ציוד הלמידה כדי שיהיה נגיש וזמין לילדים. שימוש בלוח שולחני "קלמר" עם תא אחסון עוזר לעשות סדר ויכול למנוע את ה"תרוצים" אין לי מחק, איפה המחדד?

  • תלית לוח מחיק בחדר הילדים או במקום מרכזי בבית שיעזור לכל בני המשפחה להתארגן ולתאם את ביצוע המשימות הלימודיות והמשפחתיות.


איך לוח מחיק משפר את המוטיבציה ותחושת ההישג?


ילדים רבים עם קשיי קשב וריכוז זוכרים יותר דרך חוויות ובעלי זיכרון ויזואלי. פעולות הכתיבה והשרבוט מחדש עוזרות לנו לקחת אחריות, ולהפוך את הלמידה ליותר חווייתית, צילומית וזכירה. כך הלמידה עם הלוח הופכת ליותר אפקטיבית ונוחה.


לוח מחיק מגנטי מתאים לא רק לכיתה בבית הספר, אלא יוצר סביבה למידה נעימה גם בבית ובחדר הילדים. עולם הדימויים והיצירתיות של ילדים ובפרט ילדים עם קשיי קשב וריכוז רחב מאוד. הלוח פותח אפשרויות למידה חדשות ויצירתיות שכוללות גם דימויים ושירבוטים, שפחות נגישים עם נייר ומחברת.


הלוח המגנטי מאפשר לנו לשחזר תרשימים, גרפים, נוסחאות, טבלאות ותכנים שנלמדו בכיתה. השחזור מחדש עוזר לילדים לקחת אחריות, להפנים ולהטמיע את התכנים בזיכרון בדרך שנוחה לכל תלמידה ותלמיד. כך גם גדלה המוטיבציה להתנסות במטלות לימודיות, שאולי קודם הילדים נכשלו בהן ולא חוו את תחושת המסוגלות.


הלוח המחיק המגנטי מאפשר לגוון את הטכניקות ואסטרטגיות הלמידה לילדים ולמבוגרים וכך לחוות יותר הצלחה.

איך לוח תכנון שבועי וחודשי עוזר להתארגן?


יכולת ההתארגנות והכישורים הניהוליים הם מרכיבים מרכזיים שנפגעים אצל ילדים ומבוגרים המתמודדים עם קשיי קשר וריכוז. הם נדרשים לעזרה ביצירת שיגרה, בארגון סדר יום, בהתארגנות ובמעברים בכלל. קיימים מגוון עזרים וכלים לארגון ולתזכורות, הלוח המחיק הוא אחד מהם.


לוח מחיק מגנטי עוזר לעשות סדר, להציג תמונה ויזואלית יותר מלאה במקום בלגאן של ניירות ומחשבות שמתרוצצות ומסיחות את הקשב והריכוז.


לוח מחיק לתכנון שבועי או חודשי עוזר להגדיר סדר יום ברור, לארגן את שלל המטלות היומיות ולנהל את הזמן בצורה קצת יותר אפקטיבית.


לוח שבועי וחודשי - הצגה ברורה של סדר היום


לוח מחיק עם חלוקה ברורה וגדולה לימים, לשבועות ופריסה חודשית עוזר לילדים ולהורים. אפשר להציג לדוגמה את כל שלל המשימות: בבית, בבית הספר, בחוגים ובשעות הפנאי. על הלוח אפשר לכתוב או למגנט את סדר היום הקבוע שכל כך חשוב למי שמתמודדים עם קשב וריכוז.


בנוסף לסדר יום הקבוע כדאי לרשום ולמחוק פעילויות מיוחדות כמו:


  • ימי הולדת ומפגשים חברתיים כדי שהילדים שמתמודדים עם קשיי קשב, ריכוז והיפראקטיביות לא יפספסו. כך נפחית אפשרות להתפתחות של קושי במיומנויות חברתיות ובכישורים החברתיים.

  • פעילויות ספורטיביות וחוגים שכל כך חשובים לילדים שמתמודדים עם היפראקטיביות וזקוקים לפעילות אנרגטית ולשגרה של פעילות כדי להירגע ולהתרכז.

  • טלפונים חשובים כדי לעודד את הילדים לאחריות ולעצמאות. כדאי לדוגמה שנמגנט ללוח רשימה של מספרי טלפונים של ההורים בעבודה, של סבתא וסבא ועוד.

  • תזכורות ומשימות מיוחדות משפחתיות ואישיות כמו לדוגמה: קניות, להוריד את הכלב, מבחנים ואפילו מה הילדים אוהבים בכריכים.

כלי עזר לקשב ולריכוז, לדחיינות ובכלל למשפחות עם ילדים :)


ילדים ומבוגרים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז יש המון הסכות ו"פיתויים", וקשה מאוד לבצע בזמן מגוון של מטלות בלי לדחות. לוח משפחתי בסלון או לוח אישי בחדר הילדים יכולים מאוד להרגיע, לתת וודאות ולעשות סדר ולהפחית דחיינות. הלוח המחיק עוזר לכל מי שכל כך מוסחים ושוכחים לצאת בזמן כמעט לכל פעילות ודוחים כמעט כל משימה ובכלל לכל מי שמתמודדים עם "אוטוסטרדה של משימות" יום יום. 😊


>> לייעוץ צרו קשר


 

bottom of page